در نوازندهای گیتار Cubital Tunnel بیماری سندرم

یکی از مشکلات شایع در بین نوازنده های گیتار ایجاد درد در ساعد دست چپ میباشد.این درد به اخلال خاصی مربوط میشود که در علم پزشکی به سندرم یا تونل آرنج معروف است و اغلب اوقات قسمت داخلی ساعد و کف دست را گرفتار میکند احتمالا بیشتر نوازنده های گیتار با این سندرم آشنایی ندارند و ما نیز به همین دلیل علایم و راهای پیشگیری آن را شرح میدهیم :


این سندرم با درد در ناحیه داخلی آرنج شروع میشود سپس بطرف پایین کشیده شده و به حدود کف دست میرسد و ممکن است گزگز و یا بی حسی در کف دست ایجاد کند .عضلات کف دست درد ناک میشوند و ممکن است اگر پزشک متبحر نباشد تشخیص با تاندونیت اشتباه شود .در این سندرممعمولا فقط انگشتان چهارم و پنجم دست گرفتار میشوند زیرا این انگشتان از عصب (unlnar) که از کناره داخلی آرنج عبور میکند عصب میگیرند . با پیشرفت این بیماری عملکرد دست کاهش میابد و بخصوص نیروی گرفتن اشیا کم میشود .

متعاقب آن آترونی و کوچک شدن عضله زیر انگشت کوچک در کف دست رخ میدهد .خود شخص بخوبی متوجه میشود که خم کردن آرنج موجب تشدید علایم میگردد.علت ایجاد این سندرم فشار بر روی عصب ulnar است.درست در زیر آرنج این عصب از داخل کانالی عبور میکند به طرف کف دست می آید .اگر به دقت به دست چپ یک نوازنده گیتار دقت کنیم - هنگام نواختن یک آکورد ساده :
۱= انگشت شصت در قسمت تحتانی گردن گیتار منقبض می شود .

۲=در سایر انگشتان هم انقباضی مشابه برای ایجاد تعادل و نواختن در محل پرده ها بوجود می اید.

۳=نوک انگشتان به منظور فشردن سیمها خم میشود

۴=یکی از انگشتان - معمولا سبابه - یه حالت مستقیم و منقبض در می آید .

۵=در عضلات انگشت کوچک برای رسیدن به پردهای دورتر کشیدگی ایجاد میگردد

۶= مچ در حالت خمیده است .



از انجایی که عصبulnar از بین عضلای میگذرد که مچ و نوک انگشتان را خم کرده و مچ را به طرف بیرون حرکت میدهد - حالتی که هنگام کشیدگی انگشتان کوچک برای رسیدن به پره های بالاتر رخ میدهد - میتوان دریافت که چگونه نواختن اکوردها عضلاتی را که این عصب از میان آنها عبور میکند درگیر میسازد .استفاده مداوم و زیاد از این عضلات آنها را ملتهب ساخته و پارگیهای بسیار کوجک در محل چسبیدن این عضلات به آرنج بوجود میآید . التهاب و تورم بر روی عصب فشار می آورد و علایم فوق الذکر را بوجور می اورد برای همین است که خم کردن آرنج نیز این علایم را تشدید میکند چون عصب اولنار هم خم میشود و فشار وارده روی آن توام با این کشیدگی علایم را شدت میبخشد .

برای آندسته از نوازندگانی که هنوز علایم بیماری را ندارند و میخواهند از آن جلوگیری کنند چند توصیه ساده داریم :

۱= استراحتهای کوتاه در بین تمرینها و ساعات کار را در عوض بیشتر کنید -بعد از ۴۵ دقیقه نواختن ۱۰ دقیقه استراحت .

۲=قبل از شروع و هنگام استراحت با ماساژ ناحیه آرنج - خونرسانی به موضع را بیشتر کنید .

۳=برای پیشگیری کامل هر از گاهی باید اقدام به ماساژ توسط یک فیزیوتراپیست ماهر کنید .

۴= با مراجعه به یک متخصص از سلامت گردن و شانه وآرنج اطمینان حاصل کنید .
اما اگر شما علایم سندرم را در خود میبینید :

۱=قبل از شروع به تمرین آرنج و ناحیه ساعد را گرم کرده و بعد از تمرین آنرا بشدت سرد کنید - گرما باعث میشود هنگام نواختن خون بشتری به بافت ها برسد و سرما سبب پیشگیری از تورم میشود

۲= ساعد را ۳ تا ۴ بار در روز بکشید .

۳=اگر علایم وابسته به عصب یعنی گز گز و بی حسی را در خورد احساس کردید بلافاصله با یک پزشک متخصص ک ه در امر ضایعات وارده به نوازندگان تبحر دارد مشورت نمایید .

۴= حداقل ۶ تا ۸ هفته دست از نواختن بکشید

۵=اگر علایم شدت یابند و یا ضعف عضلات دست ایجاد شود باید حتما یک تست نورولوژیک انجام شود .

۶= علایم وابسته به عصب را جدی بگیرید . زیرا عصب میتواند در اژر فشار بیش از حد و عدم خونرسانی مناسب به کلی از بین برود و از آنجایی که عصب قابل ترمیم نیست ساعد و دست برای همیشه ناتوان خواهد شد

چیزیکه برای نوازنده گیتار فاجعه محسوب میشود

منبع:Guitar4all

معرفی چند کتاب آموزشی


دوستان چند تا کتاب آموزشی فلامنکو معرفی میکنم..امیدوارم خوشتون بیاد

کتاب اموزشی فلامنکو اثر خوان ماریتن  به همراه نوار کاست


کتاب آموزشی قدم به قدم تکنیکهای گیتار فلامنکو اثر اسکار هررو به همراه دو وی سی دی ، 



در سطح متوسط:


قطعه هایی برای گیتار فلامنکو اثر پاکو پنیا 



در سطح پیشرفته :


راهی به سوی گیتار فلامنکو ، توماتیتو به همراه  ویدئو آموزشی



و از سطح مبتدی تا پیشرفته :


42 قطعه طبقه بندی شده گیتار فلامنکو به همراه سی دی و وی سی دی



کتابهای دیگری هم در زمینه گیتار فلامنکو هست همانند: قطعاتی از سابیکاس - قطعاتی از سرانیتو  و ... ولی کتابهای معرفی شده مهمترین کتابهایی هستند که در زمینه آموزشی در ایران کار برد دارند.

تاریخ پیدایش فلامنکو * به صورت خیلی خلاصه *


فلامنکو هنر یا به عبارتى قسمتى از زندگى و فرهنگ مردم آندلس اسپانیا است. به
طورى که Romon Montaya  از بزرگان این سبک مى گوید: «همین هوایى که استنشاق مى کنیم سرشار از واقعیت هاى فلامنکو است !!»
•••
۱   ریشه ها و پیدایش فلامنکو
در حدود سال ۱۴۴۷ میلادى قبایل متعددى از کولى ها، از طریق کاتالونیا وارد خاک اسپانیا شدند. کولى ها با توجه به شرایط زندگى همیشه در سفرشان، در رابطه با ریتم و موسیقى داراى قابلیت هاى برجسته اى بودند. آنها در آندلس(نام یک شهر) به انواع متنوعى از موسیقى برخوردند که فوق العاده غنى و شاعرانه بود. این موسیقى محلى چنان با روحیاتشان مناسبت نزدیک پیدا کرد که خیلى زود به قسمتى از وجود آنها مبدل شد. کولى ها از یک طرف این موسیقى را تقلید مى کردند و از طرف دیگر عناصر جدیدى به آن مى افزودند. حاصل این ازدواج پدیده اى به نام فلامنکوى آوازى بود.
بنابراین بدون تردید عنصر اصلى فلامنکو، آندلسى ها و کولى ها بودند. بعدها از موسیقى مراکشى و هندى و یهودى تاثیرات فراوانى گرفت و امروزه با ترکیبى از موسیقى کلاسیک و جز به سبکى قدرتمند تبدیل شده است.
در مورد زمان شروع فلامنکو هیچکس نمى تواند با اطمینان اظهارنظر کند، زیرا شواهد ثبت شده در این رابطه بسیار معدود است و مشکوک.
ولى به طور کلى تاریخ فلامنکو را به دو دوره مى توان تقسیم کرد: اولین دوره از ابتداى قرن نوزدهم تا ۱۸۶۰ است که در این دوره فلامنکو بخشى از زندگى کولى هاى آندلس و مردم فقیر آن منطقه محسوب مى شد .دومین دوره بین سال هاى ۱۸۶۰ تا ۱۹۱۰ است که به دوره «کافه کانتانته ها» معروف است. در این مرحله کولى ها که به دوره گردى مى پرداختند، فلامنکو را از مرزهاى آندلس خارج کردند.

۲
   از فلامنکوى سنتى تا مدرن
این دو به هیچ عنوان دو چیز مجزا از یکدیگر نیستند، بلکه فلامنکوى مدرن با حفظ قالب هاى اصلى این موسیقى با بهره گیرى از هارمونى و تکنیک هاى پیشرفته تر، نوع ارتقا یافته این موسیقى است و بدون درک صحیح فلامنکوى سنتى و قالب هاى آن دستیابى به فلامنکوى مدرن میسر نیست.
در دوره اول هیچ گونه گواهى دال بر استفاده از ساز گیتار وجود ندارد. اما در دوره دوم گیتار , که از قبل ساز اصلى اسپانیایى ها محسوب مى شد، براى همراهى و تقویت صداى انسان مورد استفاده قرار مى گرفت. نکته قابل توجه و شگفت انگیز اینکه گیتار , که بعدها به دو عنصر دیگر یعنى رقص و آواز اضافه شد، در حال حاضر تنها عنصر فلامنکو است که مى تواند به تنهایى نیز به هنرنمایى بپردازد.
آوازها و رقص هاى فلامنکو که ادغامى بود از رقص ها،  دست زدن با کف دست و سر انگشتان که در اصطلاح آنها را Sordas و Fuertes مى نامند، انجام مى شد.بعدها استادان با ارزشى چون نینو ریکاردو، رومون مونتایا و آگوستین کاستلون و تنى چند به صورت تکنوازى با پنج انگشت دست راست به مرحله بالاترى از نظر هنرى در این سبک راه یافتند.....................